Het land van geisers, watervallen en gletsjers - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Mariska - WaarBenJij.nu Het land van geisers, watervallen en gletsjers - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Mariska - WaarBenJij.nu

Het land van geisers, watervallen en gletsjers

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

27 Oktober 2017 | IJsland, Skaftafell

IJsland, het land van meren, watervallen en geisers

Op deze maandag hebben we heerlijk uitgeslapen! De skyr is weer naar binnengewerkt. Om 12.30u hebben we tickets voor de Secret Lagoon in Fludir op 20 minuten rijden. Lekker even badderen op deze regenachtige dag!
Eenmaal aangekomen ziet het zwart van de auto's en bussen. Wat! Dit heet een Secret Lagoon, maar oké ;-) Gelukkig gaan de bussen net weg. Je moet je omkleden en douchen, dan kunnen we erin! Na het douchen voelt het ijskoud aan! Snel erin maar, net een hottub, maar dan in het groot. Op sommige plekken in het water is het ontzettend heet. Om ons heen kleine geisertjes, die af en toe wat spuiten. Een andere pool is dicht, deze bevat zichtbaar alleen kokend water..
1 uur vermaken we ons met de Gopro, haha, iets anders hebben we niet te doen.. We raken in gesprek met een leuke vrouw die met haar gezin al 36 jaar in Zwitserland woont en ook verpleegkundige is. We zitten hier lekker mee te kletsen en gelukkig delen we dezelfde afzeikhumor.. Alle onooglijke types moeten het ontgelden..
We drinken een lekker koud colaatje en na 2 uur zijn we compleet gerimpeld.
Tijd om eruit te gaan en lekker te douchen.
We besluiten nog even langs de geisers van Geysir te gaan, die hadden we nog niet in daglicht gezien.. Femke koopt lekkere warme handschoenen, is ze heel blij mee met die koude klauwen van 'r. We doen boodschappen in Laugarvatn, ons oude, vertrouwde supermarktje. Vanavond worden het wraps met rundvlees en groenten met een lekker sausje. Verder slaan we uiteraard weer skyr en chips in.. :-)
We koken, kletsen, verdiepen ons in de bezienswaardigheden van morgen en in de instellingen van onze camera's, zo komen we de avond weer door..
Tijd om weer naar bed te gaan, want morgen wordt een mooie, heldere dag! En er staat veel op het programma.

Om 6.45u ging de wekker vanmorgen. Pfffff heftig dit. Maar we willen vroeg bij de Gulfoss watervallen zijn. Rond 8u zijn we uiteindelijk daar, enkele fotografen zijn ook vroeg opgestaan. Maar die zijn op één hand te tellen.. Daar staan we dan, in de donkerte, klaar voor de zonsopkomst, staand in de snijdende wind, we zijn ook net gek ook. Maar ja, vanmiddag zal het wel beredruk zijn met toeristen..
De Gulfoss waterval is indrukwekkend, mooi en komt donderend naar beneden.
We schieten foto's en zijn helemaal verkleumd weer. Snel de auto in en naar het huisje om te ontbijten!
Na het ontbijt rijden we naar de Bruarfoss waterval. We blijken 3.5 km te moeten lopen.. Het is een mooie hiketocht langs de rivier, waarbij we in totaal 3 watervallen tegenkomen. De zon schijnt lekker en we krijgen het zelfs warm! De jas gaat uit. We glibberen door de modder, vallen bijna, maar houden ons overeind. Er stond nog 1 andere auto op de parkeerplaats, deze mensen komen ons nu tegemoet. Weinig mensen zijn hiervoor te paaien schijnbaar. De Bruarfoss is prachtig en heeft meerdere treden. Fem waagt haar leven keer op keer om mooie filmpjes te kunnen schieten met haar Gopro.
In totaal hebben we iets van 1,5 uur over dit stukje gedaan, door alle fotostops die we hebben gehad. Nu moesten we nog terug over het glibberige, smalle paadje en daar hebben we eigenlijk geen zin in. We zoeken met de GPS een shortcut. Dan moeten we wel over de snelweg teruglopen, maar dikke prima. Het loopt zo iig een stuk makkelijker over de weg. Een meisje roept ons vanuit haar auto en vraagt ons of de waterval dichtbij is. We willen haar eigenlijk voorliegen, zodat we met haar mee kunnen liften naar het startpunt, waar onze auto staat, maar uiteindelijk helpen we haar toch maar. Vervolgens volgt dus een wandeling van 45 minuten, we zijn er alweer helemaal klaar mee. Nog proberen te liften ook, maar niemand wil ons hebben ;-) Hadden toch onze sexy rokjes aan moeten trekken haha.
Eindelijk komen we bij de auto aan, nu moeten we toch maar opschieten, want we willen nog de Hveragerdi Hotspring Rivertrail doen! We eten wat crackers in de auto en haasten ons naar het startpunt van de trail, iets van 45 min. verderop.
Het is ongeveer een uur hiken naar de top, maar dan heb je ook wat: een natuurlijk thermisch bad, verwarmd door de geisers uit de omgeving. Je gaat eigenlijk letterlijk in de rivier zitten, die heerlijk warm is. En dat allemaal voor niets!
Een hele schoolklas loopt voor ons, net de bus uitgeladen, dus we hebben gratis entertainment onderweg. Het is flink omhoog lopen door een groen bergachtig landschap, omringt door kleine geisertjes. Onze benen voelen we wel inmiddels.. Maar jammer dan, je moet er wat voor over hebben. Eenmaal boven lopen we over de flonders naar het hoogste punt van het riviertje. Want: beneden zit je in de zeik van de rest, hebben we geleerd van de vrouw die we kennen uit het thermale bad.
We kleden ons om achter een schotje en stappen erin. Jemig, wat heet, onze benen branden eraf. Toch maar iets lager gaan zitten, dat is beter. En ja hoor... jullie begrijpen, we moeten ook pissen. Wat moet, dat moet, gewoon doen. Daar merkt niemand wat van, het water is toch al warm ;-)
We liggen heerlijk. De zon zakt al snel, dus gaan eruit, kleden ons om en nemen de benen. Onderweg terug heeft Fem trek in een dropje, maar die is Mariska vergeten. "Je had één taak.." Helaas..
We zijn snel beneden. Waarom lijkt de terugweg altijd korter dan de heenweg? Nu omdat we naar beneden mogen lopen natuurlijk.. Er komen nog steeds mensen naar boven en we verklaren ze voor gek. Het is namelijk al 17u, eer je terug gaat, is het donker.
Eenmaal terug bij de auto wil een Chinees en Taiwanese met ons meeliften naar het centrum. Nou vooruit, we zijn de moeilijkste niet. Laten wij nu maar het goede voorbeeld geven hier in IJsland..
We doen wat boodschappen, we hebben wel wat chocola verdiend na 20 km wandelen vandaag! Ook moet er getankt worden en we zien een prachtige zonsondergang met paarse kleuren. Wow!!
Het is bewolkt, met dat Noorderlicht wordt het niks meer helaas. En dat ondanks de goede voorspellingen!
We rijden terug in het donker, rond 19u zijn we bij het huisje. Eten opwarmen, nog even nagenieten van de dag, hele Tobleronereep achter onze kiezen :-) en naar bed.
Morgen gaan we richting Kalfafell, naar het zuidoosten van IJsland. Zin in!

Om 6.30u stormt er iemand mijn kamer in.. Het is Femke, "het Noorderlicht is er!! Ik heb een melding!" Haha, okay dus wij ingepakt naar buiten, weer te blauwbekken, helaas was het alweer beetje weggetrokken.. Vannacht weer kansen.
Als we willen uitchecken is de receptie niet aanwezig, dan maar de sleutel door de brievenbus. Ik zie wel of het geld van m'n creditcard wordt afgeschreven.. ;-)
We rijden naar de Seljalandsfoss, een waterval waar je achterlangs kunt lopen. Na ruim een uur rijden komen we daar aan, jammergenoeg staat de waterval in de schaduw en is het waterkoud. Moeten nog betalen voor een parkeerplek ook! We zien iedereen nat terugkomen, echt niet dat wij daar onderdoor gaan lopen!
Door naar de Gluggafoss waterval en daar hebben we geen spijt van gehad. Deze is kleiner, maar ligt er heel mooi bij. Vol in het zonnetje en we hebben er heel leuke foto's gemaakt, ook onder de waterval. Daarna lunchen we in de zon aan de picknicktafel. Heerlijk.
We rijden door naar Dyrholaey, twee uitzichtpunten, uitkijkend op Reynisfjara Beach en ruige rotsformaties. Heel mooi om te zien. De pipo voor ons rijdt voor geen meter door bergop, een hoop gescheld van ons uit volgt.. Uiteindelijk hebben we een prachtig overzicht over de witte en groene bergen en de zee.
We zoeken de kenmerkende rotsen naast het water op Reynisfjara beach. Daarvoor moeten we nog iets verder doorrijden. We hebben geluk, want uiteindelijk valt het ondergaande zonlicht heel mooi op die rotsen. Een kersvers bruidspaar maakt er de trouwfoto's op het zwarte strand. Wat een bijzondere plek is dit!
Inmiddels is het 17u geweest, we hebben helaas geen tijd meer over voor een kloof, maar die gaan we morgen wel doen. Onderweg naar onze nieuwe slaapplek zien we weer de meest mooie luchten. We rijden door weer hele andere landschappen, waaronder een soort van mosachtige rotsen, heel apart. Ook hebben de gelijke vlaktes plaats gemaakt voor meren en bergen.
In het donker komen we aan bij ons huisje in Kalfafell, Laekjaborgir Guesthouse. We bellen even dat we eraan komen, dan kan aanwijzingen geven waar we heen moeten rijden en kan hij de sleutel aan ons geven. We hebben het achterste huisje van de twee en deze liggen tegen de bergen aan. Zo ontzettend schattig! En nieuw, want ze zijn pas vanaf augustus in gebruik!
De eigenaar komt aangereden op z'n trekker! Haha. Het is idd een boer, z'n vrouw zal de huisjes wel ingericht hebben, want deze zijn van alle gemakken voorzien. Er ligt zelfs een mand met spelletjes! En er staat zelfs thee. Aan alles hebben ze gedacht! Toponderkomen voor de komende drie nachten!
Betalen met de creditcard lukt even niet.. Geen bereik haha.

We kneuteren wat in ons huisje, spelen een spelletje memory en eten soep met brood. Dan komt de eigenaar ons waarschuwen dat het Noorderlicht er weer is! Met de huisjes op de achtergrond hebben we nu een goede lokatie hiervoor. En ja hoor, we zien het licht weer, alleen niet zo sterk als gehoopt!
Fem gaat er 's nachts nog een paar keer uit (zelfs de wekker gezet), maar gewenst resultaat blijft redelijk uit. Maris blijft uiteraard gewoon in bed liggen ;-)

De volgende morgen staan we om 8u op. Het is weer prachtig weer! Het was de bedoeling dat we om 9u op pad zouden gaan, maar dat werd al snel weer 9.30u. De luiaards. Maris heeft een blaar, die moest even vakkundig verbonden worden!
Fem belt met de tourorganisatie Ice Lagoon, om toch maar te reserveren voor de zodiactour om 15u vanmiddag. De schrik sloeg ons om het hart toen we zagen dat je opeens niet meer kon reserveren. Gelukkig konden we nog bijgeschreven worden!
Eerst gaan we naar Fjadrargljufur, een enorme kloof in het groene gebergte, waar we doorheen wandelen. Heel indrukwekkend! Even waren we van de gebaande paden af en gevaarlijk dicht bij de afgrond, maar we leven nog ;-)
Nu op naar Jökulsarlon en het ijsschotsenmeer.
Onderweg staan we nog even tussen de groene knollen, maar al snel rijden we weer vele kilometers door een kaal, zwartig landschap. Hier leeft of gebeurt echt helemaal niets! Na ongeveer 2 uur stoppen we bij een parkeerplaatsje en lopen een stukje om uitzicht te hebben over Jökulsarlon. Wat gaaf is dit! IJsschotsen en bergen drijven in het water, allemaal afgebroken van de grootste gletsjer van Europa.
We moeten ons om 14.30u melden bij de touroperator, krijgen van die dikke gele pakken aan, we zijn net minions, en wachten op wat komen gaat! Onze gids is geinig, hij vertelt van alles over de boerderij, waar hij woont en over de streek en het meer. Maakt grappen en is vrolijk, z'n naam geen idee, want dat is hier allemaal niet te verstaan.. Met twee zodiacboten gaan we op pad. Dat zijn van die rubberboten, die met hoge snelheid varen en die dichterbij de gletsjer kunnen komen. We zitten er met z'n tienen op en als echte Nederlanders zitten wij op de plekken vooraan in de boot, tuurlijk! Haha. Dit is echt super! IJsschotsen drijven langs ons, de gletsjer is indrukwekkend en we zien zeehonden! Naast ons zitten Chinezen, die de hele tijd selfies met selfiesticks aan het maken zijn, maar oké hebben zij ook een lolletje.
De boot scheurt door het ijs, de ijssplinters schieten alle kanten op, echt te gek.
Na een uur zijn we weer terug, koud hebben we het niet gehad in onze pakken. We lijken wel 200 kilo, maar dan heb je ook wat..
We gaan nog even naar het zwarte strand, waar ook ijsblokken liggen, wat is dit apart! Nu volgt nog de 1,5 uur durende lange terugweg. Wat een topdag was dit weer!
Eenmaal in het huisje, 'koken' we de nasi-saté uit een gedroogd pak, lekker makkelijk. Kokend water erbij en je hebt een kant en klare maaltijd!
We kletsen wat na. Het is geen helder weer, dus helaas geen Noorderlicht dit keer.
Lekker vroeg slapen, we zijn bekaf.

Groetjes!

• 27 Oktober 2017 - 09:18

Coba:

Ik ben echt vet jaloers als ik dit allemaal lees. Go Femke met het noorderlicht! Je bent er nu toch :-)
    Heerlijk- geniet er nog van meiden!