Ola Argentina! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Mariska - WaarBenJij.nu Ola Argentina! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Mariska - WaarBenJij.nu

Ola Argentina!

Blijf op de hoogte en volg Mariska

02 December 2012 | Argentinië, Salta

Ola Argentina!

De busreis naar Salta duurde ruim 10u. De weg er naar toe was prachtig, hoewel het landschap weinig veranderde. Bergen, zoutvlaktes, af en toe een meertje. En dan de weg door de Andes, mooi. De bus was van Geminis, voor ong. 45 euro brengt hij ons, semi cama ( halve ligstoelen) naar Salta. Het was even bikkelen, want Coba zat zowat klem tussen haar stoel en die van haar Nederlandse voor-buuf. Die had natuurlijk weer de hele weg haar stoel tot in de max stand naar achteren gedouwd, waardoor je letterlijk je kont niet kan keren.

Wat hebben die mensen hier toch allemaal met grensovergangen? Jawel we hebben eerst een uur mogen wachten op de bus voor ons, en toen moesten we al onze tassen eruit halen voor de controle. Schiet goed op zo. Want foei foei er zijn warempel een paar appels gevonden in onze bus. Maar goed daarna weer op pad, en we zijn ook niet meer gestopt. Behalve dan even om te checken of de band nog vol genoeg was. We hebben trouwens gehoord dat de grensovergang van Argentinië naar Chili nog veel erger blijkt te zijn omdat de Chilenen nogal Pietje precies zijn. Dus dat wordt nog leuk. De lunch bij de bustocht bestond uit twee kartonnen pakjes drinken een paar snoepjes en koekjes. Haha.

Maar we zijn goed aangekomen in Salta en ons hostel is super. We delen onze kamer met een Duits stel en een Amerikaan. Het Duits meisje heeft haar knie verzwikt met wandelen en kan amper lopen. Bij de poging later die avond om te lopen valt ze flauw. Oeps, morgen vertrekken ze naar de watervallen in Iguazu en moeten ze veel wandelen... De Amerikaan zegt niet zoveel en zien we de hele dag niet. Behalve dan dat hij graag een roadtrip wil maken met anderen naar Cafayate en Cachi. Wij vertellen dus mooi niet dat wij toevallig net dat plan hebben!

Hebben trouwens alvast de bus Salta-Mendoza en Mendoza-Santiago geboekt bij Andesmar, je kan maar alvast de voorste plaatsen gereserveerd hebben en lekker de aso-Nederlander uit gaan hangen! BAM stoel laag!

's Avonds maar even een hapje gaan eten in de stad. Dit keer koken we niet zelf. Het is ongeveer half elf als we aanschuiven bij een restaurantje met een Argentijns bandje en traditionele dansers in folklore kleding. Gezellig allemaal. Echt onze eerste, gigantische, dubbele steak niet meer normaal, maar alles schoon op! Op een gegeven moment gaan de dansers mensen uit het publiek vragen om met hen te dansen. Nee, Coba wil liever niet voor lul staan en doet niet mee. Mariska trouwens ook niet. Pfiew we zijn de dans ontsprongen!
Een half uurtje later gebeurt er echter iets bijzonders...Stom idee maar Coba waagt het aan de ober te vragen hoe de dans heet omdat zij deze niet kent. De ober is verrukt en schreeuwt door het hele restaurant tegen de zanger dat er hier twee chicaas de Holanda zitten die graag kennis willen maken met hun traditionele dans. Of er misschien twee gaucho's aanwezig zijn die hen willen begeleiden? Warempel die zijn er ook nog, heel charmant. Oef dat is echt voor lul. Dus dan kom je er niet onderuit hè. Dus wij Hollandse kippen aan de Argentijnse dans. Heel het restaurant op zijn kop, mensen maken foto's en beginnen te klappen. Waarschijnlijk omdat ze geen rotte tomaten hadden. Na een vier minuten op de pijnbank is het voorbij en hebben we eeuwige faam verworven. Snel de rekening betalen en 'haze!' zoals ze dat in Kessel zeggen. De drie franse heren en Australiër verderop aan de tafel vonden het reuze amusant en wrijven dat er nog even in. Vooruit tijd voor een drankje. De ober is heel galant om ons door de stromende regen met paraplu naar de bar te begeleiden. Gracias señor en nu weer verdwijnen ja? Nee hoor we zijn geen diva's. Coba aan haar eerste Salta-biertje, meteen een liter, die durft! Blijkbaar zag ze er nogal dorstig uit. Uiteindelijk door de stromende regen naar 'huis' gelopen, een blok verder en oogjes dicht en snaveltjes toe.

Een beetje uit kunnen slapen deze zaterdag ochtend, heerlijk want dat is de eerste keer deze vakantie en we houden van uitslapen.
We kijken naar buiten en het regent. Hmmm wat zullen we eens gaan doen? Toch maar even het stadje in om te kijken wat er te doen is. Onderweg klaart het op en hebben we de hele dag geen regen meer. We lopen naar het centrale pleintje en er is van alles te zien. Een kathedraal, museums, restaurantjes, etc. We gaan alles bekijken. Als we in een kathedraal zijn en even naar buiten lopen de tuin in om de kaart te bekijken, worden we geroepen door een meneer die iets onverstaanbaars te melden heeft. Mogen we hier misschien niet komen? Ja meneer we lopen wel even terug. Nee dat is ook niet goed, hij wil ons letterlijk op straat zetten. Maar als we daar dan staan begrijpen we het, hij moet heel nodig zijn middagdutje doen en heeft de kathedraal gesloten. Iedereen is eruit gezet. Ok lo siento señor. Dan gaan wij maar even lunchen. Lekker hoor. Daarna stappen we het historisch museum in (Jut, ben je niet trots?) waar een mummie te zien is. Señora wij zijn studenten uit nl (dat vertellen we inmiddels overal hier) en willen korting. Zij vindt ons verzekeringspasje niet erg officieel en zegt dat ze dat niet kan accepteren als studentenpas. Maar we mogen toch voor dezelfde korting naar binnen. Zoals jij het wil. Haha we betalen dus iets meer dan een euro om binnen te komen en verwachten een hele expositie. Nee hoor, als de folder zegt dat je een mummie te zien krijgt, is dat zo. Niet meer en niet minder. Haha maar toch wel tof om gezien te hebben. In het gastenboek stond een verhaaltje van een zeikende Nederlander, meneer Wim Smit en die hebben we even terecht gewezen in datzelfde gastenboek. Dat zal m leren om negatief over anderen te klagen. Wij begrijpen echt niet waar dat goed voor is. :-P
Daarna lopen we nog wat rond en komen we bij de voet van de Cerro San Bernardo uit. Met de kabelbaan kunnen we naar boven en even over heel de stad uitkijken. Tof!

Op onze weg terug naar het hostel kopen we nog even een rozenkrans voor aan de autospiegel. Morgen hebben we een huurauto en zonder rozenkrans is echt zo 2011. Misschien brengt het ons ook nog geluk.
Nog even boodschappen doen voor het avondeten en voor onderweg morgen. Kijk, in Salta hebben ze wel begrepen hoe een supermarkt er uit hoort te zien.
Bon apetito! En goeie shit zoals Coba zou zeggen.. Wel gelachen dat we suiker over het vlees hebben gestrooid ipv het zout wat we dachten dat het was haha.

'S Avonds wilden we nog de stad inklappen, maar niet meer gedaan omdat we het zo gezellig hadden met Jon (UK), Corey en Lisa (USA). Echt gelachen en het ging eens niet over de standaard 5- waar kom je vandaan, waar ben je geweest en waar ga je heen en oh ja hoe heet je eigenlijk? Waar Mariska in Australie mee geeindigd was, zo klaar met dat praatje, begint het nu dus alweer...
Om ong. 2u pas op bed en we moeten om 8u bij de car rental zijn.
Klaar voor twee dagen scheuren over de afgelegen wegen rond Salta!

Xxx

• 03 December 2012 - 00:28

Emilio:

Wauw! Echt gaaf wat jullie daar beleven! Estoy celosa!! Als ik dit lees krijg ik ook weer zin in een mooie reis... Geniet ervan! Gr. Emil

• 03 December 2012 - 00:28

Emilio:

Claudia:

Wauw, wat een verhalen weer! Erg leuk, hebben jullie zelf ook foto's van het dansen?! Had de Mariskadans graag geïntroduceerd zien worden ;)

• 03 December 2012 - 11:12

Suus:

Klinkt super gaaf allemaal! Kijk alweer uit naar het volgende verslag!
    XXX

• 03 December 2012 - 13:34

Irene:

Glimt van trots omdat haar vriendinnetje zich ontzettend cultuurhistorisch gedraagt ;-)..
    ZO. En nu ga ik eens even Googlen op jullie namen in de hoop dat youtube bewijs heeft van dat danstafereel.
    xxx

• 03 December 2012 - 13:34

Irene:

xxx

• 03 December 2012 - 23:08

Robby:

dus dat word dansles geven als je weer terug bent :-O
    echt weer een leuk verhaal dames.
    goeie reis met de auto
    :-)

• 03 December 2012 - 23:39

Ludy:

Weer 'n héél leuk verslag meisjes !!!
    Vandaag hier de eerste sneeuw gevallen. Bleef even liggen maar is nu gelukkig weer weg.
    Wel 'n beetje rustig "scheuren" want de banden zijn nooit meeverzekerd..haha

• 04 December 2012 - 14:07

Judy:

He Maris,
    Het is weer hilarisch te lezen allemaal, wat ontzettend stoer van jullie!
    Dat jullie elkaar nog niet kende is deze nurse natuurlijk weer ff ontgaan, maar het mag het avontuur niet drukken heb ik het idee.
    Chickie, geniet en maak mooie verslagen(hebben wij wat om te lachen op ccu).
    Dikke kus , Juud

• 04 December 2012 - 14:14

Ank:

Wat kun jij leuk schrijven Mariska! Ik wil dat danstafereel ook zien!! :)
    Veel plezier met jullie crosstour.
    Ik ben weer...haze!!
    Ciao!

• 04 December 2012 - 21:19

Christel:

Jaaaaaaaa foto's/beeldmateriaal/filmpjes!!!
    Irene heb je al iets op youtube gevonden?

Leuk om te lezen Maris, je bent lekker aan het genieten!

Dikke knuffel x

• 14 December 2012 - 15:34

M@@RTJE:

BAM! Wim Smith is de sigaar, dat zal m leren! WHOOP!!