Verzengende hitte in het heiligdom van Ankor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mariska - WaarBenJij.nu Verzengende hitte in het heiligdom van Ankor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mariska - WaarBenJij.nu

Verzengende hitte in het heiligdom van Ankor

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

26 Februari 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ik kan een taxi delen met twee Britse meiden. Zij hebben dezelfde vlucht.
Het vliegveld is klein, er zijn maar twee gates. We zijn ook veel te vroeg.
Het vliegtuig vertrekt op tijd! Dat is fijn.
Om 20.15u komen we aan in Siem Reap. Ik probeer een taxi/tuktuk te delen, maar dat lukt me niet. Dan maar een taxi alleen naar mijn hostel. Ik zei nog tegen de taxichauffeur dat er twee hostels zijn met dezelfde naam, wel vlak bij elkaar. Maar ja, hij wist wel waar hij moest zijn.. Onderweg praatte hij me bij over hoe moeilijk hij het wel niet had en dat de Cambodjanen geen kansen kregen van de regering. Ja... op dit moment niet boeiend. Natuurlijk wilde hij dat ik een tuktuk bij zijn broer zou boeken, niet gedaan. Meestal zeg ik; geef me maar je kaartje ofzo en dan bel ik nooit meer.
Hij zette me af bij, jawel, het verkeerde hostel. Ik moest die andere hebben. Pfffff, even lopen en dan kom ik toch aan bij mijn hostel. Deze is lekker schoon, maar ze blijken overboekt en ik krijg een gemengde 6-dorm kamer ipv een 4-dorm vrouwenkamer. Ik zou wel 2 dollar korting krijgen.. Wow! Dat is nogal een aanbod.
Ik kom op een kamer met een paar Chinezen, een ziek meisje die de hele dag op haar bed ligt en een constant hard ruftende, dikke Amerikaan. Oke... Lekker dan.
Ook lig ik bovenin het stapelbed, waarbij de airco vol in mijn face blaast en wat niet fijn is. Bovendien is het bed van metaal en als ik mijn gewicht verplaats, hoor je de bodem steeds uitdeuken hahaha. Ploink! Ploink! Dit worden vier lange nachten..
Toch is het een schoon en nieuw hostel met veel jonge mensen.
Je kan je inschrijven voor een gedeelde tuktuk om naar de belangrijkste tempels van Ankor te gaan om 5u 's ochtends voor zonsopgang. Met meerdere mensen misschien toch wel gezellig. Dit heb ik maar gedaan voor de volgende dag.
Snel naar bed dan maar voor een kort nachtje.

Om 4.45u sta ik beneden. Als ontbijt wat koekjes naar binnen geschoven.
Ik deel een tuktuk met Mare en Nouray, 2 Nederlandse meiden. Of het echt zo de bedoeling was, geen idee, maar we zijn zo gaan zitten en er was niet echt controle.
Eerst een toegangspas kopen voor de tempels. Een dagpas is 20 dollar, aan de dure kant, maar ze kunnen vragen wat ze willen natuurlijk.
We stoppen bij onze eerste stop, Ankor Wat voor de zonsopkomst. Iedereen staat klaar met zijn camera's en met statieven en weet ik het wat. Het valt zwaar tegen, want het is bewolkt. Wat wij hilarisch vinden. We gaan de tempel in. Het is groot en vrij donker. Ook omdat het nog maar net licht is, maar het is ook donker gesteente. We lopen wat rond met zijn drieën en op de afgesproken tijd staan we weer bij de tuktuk. Ik had het indrukwekkender verwacht, maar misschien omdat de verwachtingen te hoog waren. De tempels die volgen, zijn wat fotogenieker. Toch vallen mijn foto's tegen.
De Bayon tempel kenmerkt zich door veel torens met gezichten en de Ta Phrom tempel is bekend van Tombraider. Dit ligt meer tussen de bomen en is totaal vervallen. Maar het spreek wel tot de verbeelding en het is gaaf er rond te lopen.
Wel lekker om met twee nuchtere meiden te zijn, die het ook allemaal niet zo serieus nemen. We gaan naar nog twee andere tempels, maar deze waren niks als je die anderen al gezien hebt. Nouray is niet zo lekker en blijft soms in de tuktuk zitten. Sommige mensen kopen een 3-dagen pas en struinen hier dus zolang rond. Hoe je dat trekt, weet ik ook niet. Wij vonden het na 1 ochtend wel welletjes.
Om 11u waren we weer bij het hostel. Het is vreselijk warm, drukkend. Blij dat we de tempels 's ochtends gezien hebben.
Even in het zwembad gelegen en geluncht met Mare bij een modern tentje verderop.
Ik boek een fietstocht voor morgen, om het platteland te zien van Siem Reap, dat leek me wel leuk.
Nog even geslapen om later een hapje te gaan eten met de meiden, maar dat heeft me geen goed gedaan. Ik ben moe en heb zo weinig trek, dat ik bijna alles laat staan. De meiden vertrekken morgen naar Laos, dus gedag gezegd. De fietstocht heb ik verplaatst naar woensdag.
Ik ben vroeg naar bed gegaan, maar eenmaal boven moest ik overgeven. Dit luchtte erg op. Voor de zekerheid een plastick tas onder mijn kussen gelegd en gaan slapen. Lekker lange nacht gemaakt, 12 uur gelegen.

De volgende ochtend kon een ontbijt er wel in dacht ik. Yoghurt met muesli en fruit, maar daar verkeek ik me op en liet weer bijna alles staan. Wel zag ik Victor weer, die ik ook in Sihanoukville zag. Telkens als ik op wilde staan, voelde ik me duizelig en slap en moest ik gaan liggen. Uiteindelijk mezelf dus naar bed gesleept. Ondertussen ook wat rommelige darmen.
Iemand heeft de afstandsbediening van de airco gejat, want hij hangt niet meer aan de muur. Misschien omdat ik 'm gisteren had uitgezet.. Dit is wel irritant, want het is nog steeds te koud. Ik vraag een medewerker om 'm bij te stellen.
Later voelde ik me wel weer wat beter, bij supermarktje koekjes ed gehaald en wat beneden gezeten in de gemeenschappelijke ruimte. Ik probeerde de fietstocht toch maar af te zeggen, misschien maar het beste. De receptie had gebeld, ze dacht dat het wel goed was zo. Ik had toch nog niet betaald, dus veel kunnen ze me niet maken..
Ik ging maar niet mee midgetgolfen en eten met ze, dat kwam wat te vroeg.
Beetje op internet. Niet echt gegeten ofzo, wat zoute chips en wat zoets. Nog even over de nightmarket gelopen en wat dingetjes gekocht. Deze is pal naast ons hostel.
's Avonds een grappig gesprek gehad met een Nederlander, erg gelachen.

Erg goed slapen was er niet bij. Ik had denk ik overdag al te veel op bed gelegen. Dat een jongen erg stonk in de kamer hielp ook niet echt. En dan overdag weer datzelfde t-shirt aantrekken..
In de ochtend trof ik Victor, Marly en Brenda weer. Nu wel wat meer ontbeten. Dit gaat veel beter. Ik boek alvast de bus naar Bangkok voor morgen en wel de iets duurdere versie. Dat houdt in dat je met dezelfde bus de grens overgaat zeg maar. En niet hoeft te wisselen van bus, of mini-van, wat soms nog wel gedoe kan geven. Voor 28 dollar zit ik prima daar.
Kaartspelletje gedaan; shithead. Marly vertrekt naar elders en aan het begin van de middag gaan we naar het zwembad op het dak. Lekker even gelegen. Later die avond spreken we af om te gaan eten.
Ondertussen ligt die meid onder mij nog steeds op haar nest en de anderen zeggen geen boeh of bah. Lekker gezellig. En ik kan ook niet even lekker mijn tas rustig uitspitten ofzo. Ook omdat ik nergens kan zitten. Alleen op hoogte zeg maar. Dat is wel ruk.
Beneden zie ik Lisa weer uit Koh ta Kiev en zij kent ook nog een ander meisje, Janna, een Duitse. Lisa is ook ziekig en gaat niet mee eten, maar Janna wel. We gaan naar pubstreet, de bekende straat vol bars en gezelligheid. Ik dacht eens wat aan te sterken en lekker vlees te gaan eten. Een paar mini-hamburgertjes en war friet. Was erg lekker!
Janna neemt de nachtbus naar Bangkok, dus ik zie haar morgenavond, als ik daar aankom, weer. Dus dat is wel gezellig.
Nog even rondje nightmarket gedaan en wat gekaart in het hostel. Het was een gezellige avond, wederom erg gelachen. En ook deze mensen zijn allemaal rond de 20 jaar..

Na weer een kutnacht word ik opgepikt in het hostel voor mijn bus om 7.30u.
De bus is redelijk, maar de stoeltjes erg smal. Ik zit naast een Japanner. We zitten niet helemaal op de goede plekken, maar volgens mij zijn sommigen plaatsen overboekt. Een dikke Amerikaan komt vragen of we de juiste plekken hebben. Ik zeg hem dat we goed zitten en dat hij maar ergens anders moet gaan zitten. Ik hoef die dikke niet naast me. En zit best redelijk zo, niet naast de wc achterin. Dus hij druipt af, dat heb ik goed geregeld.
In plaats daarvan heb ik een Japanner die constant in mijn personal space hangt met zijn kwijlende hoofd zowat op mijn schouder. Tsja.. het is is kiezen of delen ;-)
Om 11.15u kwamen we aan bij de grenspost. Eerst uitchecken bij het ene land, dan doorlopen met je bagage en inchecken in het andere land. Ging redelijk soepeltjes en na het wachten op een verdwaalde Chinees konden we weer verder. We kregen een bakje lauwe rijst onderweg en door. Het is een lange rit en komen pas om 17u aan. Tegenvaller, ik heb een houten reet. Ik kan een taxi delen richting mijn hotel. Natuurlijk weer weggestopt op de hoogste verdieping in het bouwdeel zonder lift. Daar baal ik toch altijd zo van. Vragen ze 25 euro voor key deposit. Daar moet ik nog souvenirs van kopen, dus dat moet ik nu na het uitchecken doen ofzo? Stumpers..
Eigenlijk wil ik gewoon wel naar huis, maar laatste dagje even vermaken.
Ik loop naar het zwembad in een ander bouwdeel. Daar ontmoet ik twee Nieuw-Zeelanders en een aantal Nederlanders en spreken af te gaan eten.
Ik douche even en prompt staat mijn badkamer onder water en blijft er een grote plas staan. Tuurlijk..
Het is supergezellig op straat rond het hotel. We eten wat en staan op straat met een Frans meisje dat haar gitaar heeft meegenomen.
Uiteindelijk lopen we nog even richting Khaosan Road en kom ik een jongen tegen die ik al eerder kende vanuit Chiang Mai. Vervolgens daarmee gepraat. Ik maak het niet superlaat, ik voel de vermoeidheid flink.

De laatste dag rustig aan gedaan. Slecht geslapen, dit komt ook niet meer goed deze vakantie.. Bij het heerlijke zwembad gelegen. Geluncht met Andreas en Edwin. Weer even aan het zwembad gelegen. Weer gegeten met de jongens. Was erg gezellig.
Ik heb niet meer geslapen en voel me gebroken. Dan moet de vlucht nog beginnen..
Om 21.30u uitgecheckt, mijn 1000 bath geïnd voor de sleutel en nog wat souvenirs gekocht van mijn overgebleven geld. Zal je altijd zien dat je de juiste dan niet meer tegenkomt opeens grrrrr.
Om 22.45 met de taxi naar het treinstation en met de cityline naar het vliegveld.
Tijd om naar huis te gaan! Mijn vlucht zal 13 uur duren en vertrekt om 2u 's morgens.

X Mariska

  • 26 Februari 2016 - 22:40

    Claire:

    Man man man wat gaat de tijd snel. Heb me weer bescheurd om je leuke verhalen.
    Goede reis en nolse! x

  • 27 Februari 2016 - 08:55

    Anneke:

    Goede reis Mariska naar huis , hopelijk zonder kwijlende ruftende of zieke mede passagiers , zodat je wat slaap in kan halen onderweg :) Ik heb genoten van je prachtige verhalen !
    Welkom thuis ..Liefs van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Mariska

Cradle Mountain!

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 20217

Voorgaande reizen:

06 Mei 2018 - 26 Mei 2018

Indonesië

19 Oktober 2017 - 29 Oktober 2017

IJsland

01 April 2017 - 17 April 2017

Cuba

05 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

Transmongolië express

30 Januari 2016 - 27 Februari 2016

Thailand en Cambodja 2016

21 Juni 2014 - 15 Juli 2014

Peru en Bolivia 2014

24 November 2012 - 30 December 2012

Argentinië, Chili en Paaseiland 2012

10 Januari 2011 - 16 Februari 2011

Australie 2011

Landen bezocht: